Dni robią się coraz krótsze i szybciej zapada zmrok. Jeśli jeździcie na rowerze do szkoły, na uczelnię lub do pracy czy wybieracie się na wycieczkę w weekend, coraz bardziej jest prawdopodobne, że nie tylko wyruszycie po ciemku, ale i po zmroku będziecie wracać. Warto więc pomyśleć o zaopatrzeniu roweru w lampki. Oferta na rynku jest bardzo duża. Dlatego postanowiliśmy Wam pomóc, przedstawiając kilka cech, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze lampki. Lampki, które przygotowaliśmy w naszym zestawieniu to lampki informacyjne, czyli zwiększające bezpieczeństwo podczas jazdy po zmroku poprzez wskazywanie pozycji roweru. Nie służą one jednak do jazdy nocą po nieoświetlonym terenie. Ceny lampek w naszym zestawieniu nie przekraczają 100 złotych, choć większość z nich oscyluje wokół kwoty 60 złotych.
Moc lampki
Już w tym przedziale cenowym znaleźć można dużą rozbieżność, od 8,5 do 60 lumenów. Wiadomo, że im większa moc, tym silniejsze światło lampki. Zależy od tego nie tylko jak duży kawałek drogi przed rowerem lampka oświetli i jak mocno, ale także z jak dużej odległości nasz rower będzie widoczny. Wybór pomiędzy lampką, która ma dużą a małą moc, zależy od tego na jakich trasach zazwyczaj się poruszacie lub planujecie się poruszać. Jeśli jeździcie po centrum miasta lub po prostu dobrze oświetlonych ulicach, wystarczy lampka, która będzie jedynie informowała innych użytkowników o Waszym położeniu, lampka pozycyjna. Jeśli natomiast często macie na swojej trasie odcinki gorzej oświetlone, przyda się Wam lampka, która poza funkcją informacyjną oświetli także większy odcinek tego co jest przed Wami.
Długość świecenia
Przy tym przedziale cenowym do wyboru są właściwie wyłącznie lampki zasilane bateriami. Czas świecenia różni się znacząco w zależności od trybu, z którego korzystamy i najdłuższy jest w trybach pulsujących. Należy pamiętać, że w takim trybie spełniają one właściwie wyłącznie funkcję informacyjną. Powinniście się więc zastanowić, jak długo i jak często jeździć będziecie po zmroku i jaki rodzaj oświetlenia jest Wam potrzebny.
Tryby świecenia
Jest to wybór pomiędzy trybem stały i jednym lub kilkoma pulsującymi. Oczywiście w trybie pulsującym lampka pełni jedynie funkcję informacyjną. Pozwalają on znacząco oszczędzić baterię i mocno zwraca uwagę na drodze. Może być jednak uciążliwy, gdy jedziemy w grupie. Agresywnie pulsująca lampka może przeszkadzać rowerzystom jadącym za nami.
Kąt świecenia
Ta cecha lampki wpływa na bezpieczeństwa jazdy. Wąski kąt oznacza, że widocznym jest się z większej odległości, natomiast szeroki kąt powoduje, że widoczni jesteśmy także z boku. Ma to duże znaczenie podczas poruszania się po mieście. Odległości od innych pojazdów są tu mniejsze, ale krzyżujące się drogi powodują, że inni uczestnicy zbliżać się będą do nas właśnie także z boków. Warto więc przy wyborze lampki wziąć pod uwagę, czy jeździć będziecie większymi ciągami ulic, gdzie ważna jest widoczność z dużej odległości, czy po gęsto krzyżujących się mniejszych ulicach.
Design i mocowanie
Lampki dostępne są z kilkoma rodzajami mocowań. Większość posiada uniwersalne mocowanie z regulowanym paskiem lub paskiem silikonowym, dopasowującym się do średnicy sztycy podsiodłowej. Niektóre modele posiadają także możliwość przypięcia ich klipsem do ubrania lub plecaka. W przypadku części modeli jest także opcja dokupienia mocowania do bagażnika. Lampki duże, stylizowana na klasyczne światła rowerowe pasować będzie raczej wyłącznie do rowerów miejskich. W naszym zestawieniu znalazły się lampki, które pasują do rowerów w różnym stylu.
Bądźcie w pełni widoczni
Wiele osób kupuje jedynie lampki na tył roweru. Dzięki temu są widoczni dla uczestników ruchu jadących za nimi. W warunkach miejskich miejskich, gdzie ulice są oświetlone, nie ma zazwyczaj problemu z widocznością przed rowerem. Dlatego też przednia lampka wydawać się może zbędna. Ważne jest jednak, czy to my jesteśmy od przodu widoczni dla innych użytkowników dróg. Warto więc posiadać choćby informacyjną lampkę z przodu, nawet jeśli poruszacie się wyłącznie dobrze oświetlonymi ulicami.
Knog Frog Strobe
- Moc: 8,5/2,5 lumenów
- 1 dioda LED
- waga: 58g
- Bateria: 2 x CR2032
- tył : 6 trybów pracy
- przód: 3 tryby pracy
- maksymalny czas pracy: 220 godzin
CatEye Omni 3 TL-LD135-F
- Moc: -
- 3 diody LED
- waga: 41,8g
- Bateria: LR-03 (AAA) x 2
- 3 tryby świecenia
- maksymalny czas pracy: 200 godzin
CatEye OMNI 3 TL-LD135-R
- Moc: -
- 3 diody LED
- waga: 41,8g
- Bateria: LR-03 (AAA) x 2
- 3 tryby świecenia
- maksymalny czas pracy: 200 godzin
CatEye Omni 5 TL-LD155-F
- Moc: -
- 5 diod LED
- waga: 41,8g
- Bateria: LR-03 (AAA) x 2
- 3 tryby świecenia
- maksymalny czas pracy: 120 godzin
Knog Blinder Mini Dot
- Moc: 20 lumenów
- diody SMT LED
- waga: 18g
- Bateria: litowo-polimerowa ładowana za pomocą USB
- 5 trybów świecenia
- maksymalny czas pracy: 11,5 godzin
Knog Blinder Mini Dot lampka tylna
- Moc: 11 lumenów
- diody SMT LED
- waga: 18g
- Bateria: litowo-polimerowa ładowana za pomocą USB
- 5 trybów świecenia
- maksymalny czas pracy: 11,5 godzin
Knog Blinder Mini Niner
- Moc: 20 lumenów
- diody SMT LED
- waga: 18g
- Bateria: litowo-polimerowa ładowana za pomocą USB
- 5 trybów świecenia
- maksymalny czas pracy: 11 godzin
Knog Blinder Mini Niner lampka tylna
- Moc: 11 lumenów
- diody SMT LED
- waga: 18g
- Bateria: litowo-polimerowa ładowana za pomocą USB
- 5 trybów świecenia
- maksymalny czas pracy: 11 godzin
Knog Blinder Mini Chippy
- Moc: 20 lumenów
- dioda COB
- waga: 18g
- Bateria: litowo-polimerowa ładowana za pomocą USB
- 5 trybów świecenia
- maksymalny czas pracy: 10 godzin
Knog Blinder Mini Chippy lampka tylna
- Moc: 11 lumenów
- dioda COB
- waga: 18g
- Bateria: litowo-polimerowa ładowana za pomocą USB
- 5 trybów świecenia
- maksymalny czas pracy: 10 godzin
Mactronic WALLe I BPM-2SL -2 x 0,5W LED
- Moc: 18 lumenów
- 2 diody LED
- waga: 59g (bez baterii)
- Bateria: 2 x R03 / AAA
- 3 tryby świecenia
- maksymalny czas pracy: 60 godzin
Knog Plus
- Moc: 40 lumenów
- 1 dioda LED
- waga: 12g
- Bateria: litowo-polimerowa ładowana za pomocą USB
- 5 trybów świecenia
- maksymalny czas pracy: 40 godzin
Knog Plus lampka tylna
- Moc: 20 lumenów
- 1 dioda LED
- waga: 12g
- Bateria: litowo-polimerowa ładowana za pomocą USB
- 5 trybów świecenia
- maksymalny czas pracy: 40 godzin
Lezyne LED Femto Drive
- Moc: 15 lumenów
- 1 dioda LED
- waga: 31g
- Bateria: 2 x CR2032
- 5 trybów świecenia
- maksymalny czas pracy: 60 godzin
Lezyne LED Femto Drive lampka tylna
- Moc: 7 lumenów
- 1 dioda LED
- waga: 31g
- Bateria: 2 x CR2032
- 5 trybów świecenia
- maksymalny czas pracy: 60 godzin
Sigma Micro
- Moc: 7 lumenów
- 1 dioda LED
- waga: 20g
- Bateria: 2 x CR2032
- 5 trybów świecenia
- maksymalny czas pracy: 60 godzin